Kuuntelemisen taito

Yksinkertainen kuuntelun määritelmä kuuluu näin; kiinnittää huomiota johonkin tai jotain, jotta kuulisit, mitä sanotaan, lauletaan, soitetaan jne., käytetään kertomaan henkilölle, mitä haluat sanoa, kuulla, mitä joku on sanonut ja ymmärtänyt, että se on vakava, tärkeä tai totta.

Kuuntelu on myös tärkein ainesosa vahvan johtamisen, terveiden suhteiden ja menestyvien organisaatioiden rakentamisessa. Jos tarvitset todisteita, ajattele miltä sinusta tuntui, kun kukaan ei kuunnellut sinua. Arvoisan psykologin Carol Rogersin mukaan aktiivinen kuuntelu on erityinen kommunikointitaito, joka perustuu psykologin Carl Rogersin työhön, jossa puhujalle annetaan vapaa ja jakamaton huomio. Se on myös tehokkain tekijä yksilön muutoksiin ja ryhmäkehitykseen.

Kuunteleminen keinona tehostaa organisaation hallintaa ei ole uusi käsite – itse asiassa se on ajaton arvo. The One Minute Managerissa (1982), jota pidetään laajalti yhtenä parhaista liiketoiminnan johtamista koskevista kirjoista, tekijät Kenneth Blanchard ja Spencer Johnson väittävät myös, että paras tapa ottaa työntekijät mukaan on jakaa aikaa kuunnella työntekijöitä. Kuunteleminen auttaa johtajia pyytämään palautetta ja ennakoivasti selvittämään ongelmia ennen niiden laajentumista. Se on myös ainoa tapa oppia tuntemaan ihmiset yksilöinä ja varmistamaan, että he tuntevat aidosti arvostetuksi.

Dale Carnegien ikonisessa teoksessa How to Win Friends and Influence People (1936) monet kultaisista säännöistä kiertävät kuuntelemista: Ole hyvä kuuntelija, rohkaise muita puhumaan itsestään, tulee aidosti kiinnostumaan muista ihmisistä, yritä nähdä rehellisesti asiat toisen henkilön näkökulmasta ja ovat myötätuntoisia toisen henkilön ajatuksiin ja toiveisiin.

Olemme jokainen kokeneet aktiivisen kuuntelun puutteen haitalliset vaikutukset työpaikalla jossain vaiheessa. Jokainen, joka on viettänyt huomattavan paljon aikaa työelämässä, on osallistunut kokoukseen, jossa yksi johtaja puhuu, kun taas muut osallistujat pitävät ajatuksensa omana tietonaan, huolissaan muutosten ja päätösten vaikutuksista ja tuntevat itsensä täysin voimattomiksi ilmaisemaan itseään tai tekemään mitään heidän olosuhteilleen. Tuloksena ei ole vain yksimielisyyden puute – kun henkilöstön jäsenet eivät tunne, että heitä on kuultu, tuloksena on yleinen sitoutumisen, sitoutumisen ja tuottavuuden puute.

Viisi vihjettä, miten voit tulla paremmaksi kuuntelijaksi

1. Ole aidosti kiinnostunut muista

Liian usein kuuntelemme heikosti, koska muodostamme mielessämme kysymyksen tai älykkään kommentin. Odotamme, että henkilö pitää hengitystauon, jotta voimme saada hetkemme puhua. Oppimaan kuuntelemaan hyvin, poikkeuksellisen hyvin, on pitkän aikavälin tavoite. Ole kiinnostunut oppimaan muista ihmisistä yhtä paljon kuin itsestäsi.

2. Kykene viestimään toiselle, että olet kuullut ja ymmärtänyt heitä

Hyvä viestintä ei tarkoita vain jotain. Kyse ei ole myöskään yleisön kuulemisesta. Kun kuulija ymmärtää viestin, hän voi toistaa sen uudelleen. Toista, mitä olet kuullut. Näin varmistat, että olet ymmärtänyt tärkeimmät kohdat ja annat lähettäjälle tiedon, että viesti on vastaanotettu. Opit ymmärtämään vivahteita, tunteita ja sisältöä. Tämä lisää myös kirjoitustaitoasi, voit vain kerätä tarkkoja ja aitoja tarinoita kuuntelemistaitosi vuoksi.

3. Pysy paikoillasi

Hyvä kuuntelija ei ajattele huomisen tehtävälistaa tai eilisestä kokouksesta. Hyvä kuuntelija on sinun kanssasi, juuri sillä hetkellä. Kun puhut jonkun kanssa, tiedät vain, että hän on siinä, sinun kanssasi. 

4. Rakenna vankkojen arvojen perustaa – kunnioitusta, nöyryyttä, uteliaisuutta, empatiaa ja osallisuutta. Usko, että ihmiset ansaitsevat tulla kuulluksi.

5. Tarkenna. Emme kuuntele, kun emme ole kiinnostuneita tai olemme häiritseviä. Nykyisessä digitaalisessa ympäristössä on paljon häiriötekijöitä. Kuunteleminen on oikeastaan ​​vähiten kehittynyt kaikista aisteistamme, ja vaikka me kuuntelemme, muistamme vain 17-25% siitä, mitä sanottiin. Joten, tee parhaasi seuloaksesi ulkoinen melu keskustelun aikana.